Als Amsterdamse machinefabriek opgericht in 1933 voor het repareren van hefinstallaties en schroefassen van binnen vaartschepen, waarna in 1958 met de bouw van mechanische hefbruggen (1-en 4-koloms) werd gestart. In 1968 schakelde Union over op de productie van elektra-hydraulische vierkoloms hefbruggen. Sinds de jaren zeventig is Union gevestigd in Dronten. Union Hefbruggen is altijd een relatief kleine fabriek geweest. Maar er is toch een praktijkgericht productengamma opgebouwd, waarmee het grootste deel van de vraag–exclusief stempelhefbruggen–door auto-en garagebedrijven wordt afgedekt. Sinds de jaren tachtig is het productieprogramma uitgebreid met tweekoloms-en schaarhefbruggen. Die laatste zijn er met korte verstelbare platformen en in een uitvoering met lange rijbanen. Ook is er een speciale uitvoering voor caravans.
Maatwerk
Sinds medio jaren negentig bouwt Union ook etageliften voor werkplaatsen en showrooms. “Ons allersterkste punt is het leveren van maatwerk. Iets langer, hoger, breder, een afwijkende kleur of zelfs een aangepast hefvermogen. Bij ons is het letterlijk bouwen wat de klant wil. Zo bouwen we hefbruggen voor garages die verlengde limousines moeten onderhouden of etageliften die ruim vijf meter hoog gaan”, legt eigenaar Peter Madiol (2e generatie) uit. Het productieconcept is volledig afgestemd op het kunnen leveren van maatwerk. “Er worden in kleine series modules gebouwd. Daarmee wordt de basis gelegd voor diverse typen hefbruggen, waarbij het maatwerk in de meeste gevallen met de breedte en de lengte te maken heeft. Hierdoor is maatwerk en/of specifieke aanpassingen eenvoudig binnen onze productieplanning te realiseren”, stelt productiemanager David van Tessel. De afgelopen jaren werden door Union veelal unieke hefbruggen geproduceerd en afgeleverd. Madiol: “ doordat wij zelf over een poedercoatinstallatie beschikken kunnen wij ook aan heel veel kleuren wensen tegemoet komen. Natuurlijk gaat de hoofdmoot in onze eigen kleuren. Maar de etage en kelder liften voor particulieren en niet branche eigen bedrijven zoals catering, pluimvee en grossiers worden bijna altijd in aparte kleurstellingen gefabriceerd.
Hollands
Union hefbruggen worden vaak verkocht door automaterialengrossiers. “Ja, de grossier is belangrijk, maar we hanteren geen exclusiviteit, daar zijn we te klein voor. Belangrijk is dat we de grossier staat stellen een concurrerend alternatief te bieden”, stelt Madiol. Van Tessel: “Wij produceren, installeren en desgewenstonderhouden en keuren we onze hefbruggen helemaal zelf. We bieden een oer Hollands product, want de productie vind geheel in Dronten plaats. Waarbij levensduur en kwaliteit leidend zijn. Zo worden onze hefbruggen geproduceerd volgens de CE-normering en hebben zowel TÜV a ls het Liftinstituut de productiekwaliteit in 2012 getoetst.” In de Benelux staan enkele duizenden Union hefbruggen. Buiten de Benelux ook nog enige honderden. Union is sinds maart 2012 als keuringsbedrijf voor RDW gecertificeerd door Aboma. Onder het AMTek label wordende Union hefbruggen geïnspecteerd en indien goed gekeurd voorzien van een AMTek sticker met APK-II-vignet.
Uitvoeringen
Union bouwt en levert diverse types twee-en vierkoloms hefbruggen (in geschakelde uitvoering zelfs tot 48 ton hefvermogen), hefbruggen met een derde rijbaan, schaarhefbruggen (op-en inbouw en met of zonder lange rijbanen), caravan-schaarhefbruggen. Ook bouwden wij reeds vele etageliften, variërend van 2.5 tot 6,4 meter hefhoogte. Madiol: ” Dat is een voordeel van de schaal waar we in werk en.” Van Tessel: “Voor ieder auto-en garage bedrijf is stilstand van een hefbrug direct een aanslag op de werkplaatsefficiency. Voorkomen is beter dan repareren, dus is goed onderhoud belangrijk. Mocht een Union hefbrug door wat voor oorzaak toch in storing geraken, wat overigens niet zo vaak voorkomt, dan proberen we zo snel mogelijk op pad te gaan. Zelfs in de avonduren of op de zaterdag als dat nodig is om de klant te helpen. Net als maatwerk is flexibiliteit bij ons de gewoonste zaak van de wereld.”